Den franske officeren Alfred Dreyfus anklagades år 1894 för att ha spionerat åt tyskarna. Han sattes i fängelse på ”Djävulsön”, men rättsprocessen fortsatte under tio år och till sist frikändes han. Under processen mot Dreyfus, som var jude, spreds en mängd antisemitiska bilder i Frankrike och debatten var hätsk. En av de mest kända texterna till Dreyfus försvar skrevs av författaren Émile Zola.
Dreyfusaffären var en politisk rättsskandal i Frankrike åren före sekelskiftet 1900. Den judiske officeren Alfred Dreyfus, på bilden till vänster, anklagades och dömdes felaktigt för spioneri. Anklagelserna om Dreyfus förräderi stämde väl överens med de redan florerande antisemitiska idéerna och i samband med Dreyfusaffären spreds antisemitiska föreställningar och bilder i Frankrike.
Dreyfusaffären var en politisk rättsskandal som pågick i Frankrike mellan åren 1894 och 1906. Affären handlade ursprungligen om den judiske officeren Alfred Dreyfus, som anklagades för att ha lämnat över hemligstämplade handlingar till den tyska krigsmakten och dömdes till straffarbete för spioneri.
Domen mot Dreyfus ifrågasattes av vissa ledande franska politiker, författare och intellektuella, som menade att Dreyfus dömdes för att han var jude. Den kända franska författaren Émile Zola publicerade 1898 ett öppet brev till den franske presidenten med inledningen ”J’accuse”, som på svenska betyder ”Jag anklagar”. Émile Zolas inlägg väckte en utdragen och hetsig debatt som delade Frankrike och få människor lyckades hålla sig borta från den debatten.
Även den internationella opinionen ifrågasatte starkt domen mot Alfred Dreyfus, de märkliga turerna kring rättssaken och det franska rättsväsendet. Situationen urartade till en politisk och rättslig skandal. Efter att alla anklagelser hade bevisats vara förfalskade frikändes Alfred Dreyfus helt 1906.
Dreyfusaffären: Émile Zolas inlägg ”J’accuse” väckte en hetsig debatt som delade Frankrike och få människor lyckats hålla sig borta från debatten.
I samband med Dreyfusaffären spreds antisemitiska föreställningar och bilder i Frankrike, bland andra affischerna ovan och nedan mellan 1899–1900. Under rubriken ”Musée des Horreurs” (på svenska ungefär ”Skräckkabinettet”) avhumaniserades Dreyfus försvarare genom att framställas som djur i ett mardrömslikt menageri. De som arbetade för att undergräva Dreyfus förhärligades istället under rubriken ”Musée des Patriotes” (”Patrioternas Museum”).
Till vänster en affisch som föreställer Dreyfus hängd i ett träd med en skylt runt halsen på vilken det står ”FÖRRÄDARE”. I mitten en karikatyr av Dreyfus som anspelar på antisemitiska föreställningar om judars ”rasmässiga” anlag. Bilden till höger föreställer en figur som tvättar en annan i ett kar med pengar. Den som blir tvättad har ordet ”Förrädare” skrivet i pannan och bilden syftar på antisemitiska föreställningar om ”förrädiska judar” som badar i pengar och refererar Dreyfus påstådda förräderi. Texten under bilden lyder: “Judar, för oss i Frankrike, kan enbart blod få bort en sådan fläck!”.
Antisemitismen var utbredd i Frankrike under slutet av 1800-talet och flera öppet antisemitiska tidningar publicerade rasistiska karikatyrer av Dreyfus. Anklagelserna om Dreyfus förräderi stämde väl överens med de redan florerande antisemitiska idéerna och många hade redan dömt Dreyfus långt innan rättegångarna.
”Léon Lipschutz Collection of Dreyfusiana and French Judaica”. Brandeis Special Collections Spotlight.
”Dreyfus rättsrötans metafor”. Mats Gellerfelt. Svenska Dagbladet, 2006.
”Dreyfusaffären”. SO-rummet.
”Dreyfusaffären startskottet för en social revolt”. Eva-Karin Josefson. Svenska Dagbladet, 2006.
”A Mockery of Justice: Caricature and the Dreyfus Affair – Musée des Horreurs”. Duke University Libraries.
”Dreyfusaffären skakade Frankrike i tio år: Oskyldigt dömd och fängslad på Djävulsön”, av Michael Journath. Allt om vetenskap, 2008.
Ladda ner artikel som PDF Skriv ut
Detta är utskriftsversionen av en artikel från Kunskapsbanken Bilders makt. Onlineversionen, som innehåller länkar till relaterat material, hittar du på http://bildersmakt.se/dreyfusaffarens-antisemitiska-bilder-och-forestallningar.
Nyfiken på allt?
Slumpa artikelDe som försvarar stereotypa bilder tycks ofta bara se och känna till just den bild de försvarar – och se den bilden som unik, medan de som känner igen stereotyperna ser repetitionen av samma bilder om och om igen genom historien och i samtiden.
Kunskapsbanken Bilders Makt drivs av Mångkulturellt centrum som en kunskapspilot inom Unesco LUCS. Med stöd av Postkodlotteriets kulturstiftelse.
Nyfiken på allt?
Slumpa artikel