Vanligt förekommande försvar för stereotypa bilder är följande:
1. Bilden är humoristisk och/eller ironisk, därför är den inte rasistisk eller antisemitisk.
2. Bilden är fin, söt eller dekorativ, därför är den inte rasistisk eller antisemitisk.
3. Alla figurer är förenklade och stereotypa, inte bara de som föreställer ”en svart”, ”en jude”, ”en arab”, ”en asiat” osv.
4. De stereotypa bilderna är så gamla och överdrivna att de inte är problematiska längre.
5. Såhär gjorde man vanligen bilder av ”en svart”, ”en jude”, ”en asiat” osv förr i tiden och då var det inte rasistiskt eller antisemitisk, det var bara så man gjorde.
6. Upphovspersonens intention var inte att vara rasistisk eller antisemitisk, därför är bilden inte rasistisk eller antisemitisk.
7. Bilden avbildar helt enkelt ”en asiat”, ”en jude”, ”en svart” osv så som dessa faktiskt ser ut.
8. Konsten måste vara fri (används också i kommersiella sammanhang).
9. De som kritiserar stereotyper borde ägna sig åt viktigare frågor.
10. Kritiken av stereotyper är att likställa med censur och/eller kritiken mot stereotyper är ett hot mot yttrandefriheten.
11. Upphovspersonen är i själva verket offret och utsatt för ett aggressivt drev.
12. Eftersom någon person ur den grupp som stereotypiseras inte tar illa upp av bilden är bilden inte rasistisk eller antisemitisk.
13. Eftersom upphovspersonen i ett annat sammanhang gjort eller sagt något anti-rasistiskt kan den kritiserade bilden/uttrycket inte vara rasistisk eller antisemitisk.
Detta är utskriftsversionen av en artikel från Kunskapsbanken Bilders makt. Onlineversionen, som innehåller länkar till relaterat material, hittar du på http://bildersmakt.se/stereotypa-forsvar-for-stereotypa-bilder.
Nyfiken på allt?
Slumpa artikelDe som försvarar stereotypa bilder tycks ofta bara se och känna till just den bild de försvarar – och se den bilden som unik, medan de som känner igen stereotyperna ser repetitionen av samma bilder om och om igen genom historien och i samtiden.
Kunskapsbanken Bilders Makt drivs av Mångkulturellt centrum som en kunskapspilot inom Unesco LUCS. Med stöd av Postkodlotteriets kulturstiftelse.