I den västerländska uppdelningen av världen i ”vi” och ”dom”, civilisation och ”barbari”, ställs kvinnokroppen ofta i centrum. Haremsfantasier är centrala i den stereotypa framställningen av den barbariska ”araben” som måste civiliseras av den upplysta västerlänningen, samtidigt som den tillåter nakenhet och pornografisk njutning.
Målningarna som föreställde ”harem” fyllde en dubbel funktion i Europa. Dels fungerade de som en del av den koloniala politiska propagandan, som framställde ”orientaler”, ”araber” och ”muslimer” som primitiva barbarer som måste hållas på plats och civiliseras av Europa. Dels fyllde de en rent pornografisk funktion, och frossade i framställningar av nakna kvinnokroppar i erotiska poser som kunde ställas ut på muséer och hängas upp i vardagsrum utan att betraktas som stötande, eftersom de påstods föreställa ”de Andras” perversa kultur.
Till vänster, målning av den österrikiske konstnären Otto Rudolph Schatz, 1900-1961, som var känd för sin erotiska konst. I serien I haremet målade han scener som kombinerar våld, nakenhet och sexualitet och som ansluter till den propagandistiska stereotypen av den ”arabiska” mannen eller ”orientalen” som en pervers tyrann.
Till höger, fransmannen J.A.D Ingres målning Det turkiska badet från 1863. Överflödet av naket kvinnohull är typiskt för den ”orientalistiska” bildtraditionen, liksom det faktum att ”haremskvinnorna” framställs som ”vita”. ”Vitheten” anspelar på föreställningen om att det orientalistiska haremet var fyllt av offer för det som kallades ”vit slavhandel”, men också på den gängse föreställningen att ”vita” kvinnor var de mest åtråvärda.
I den kristna propgandan där islam framställdes som en falsk religion och profeten Muhammed som en makthungrig våldsman, spelade sexualiteten tidigt en stor roll och användes som bevis för att profeten var en bluffmakare. Redan 854 skrev Paulus Alvarus om muslimer att de inte bara var giriga, grymma och svekfulla, utan att de också var omoraliska och otuktiga. Han beskrev islams profet som en Antikrist, vars onaturliga sexuella kapacitet bevisade hans allians med djävulen. Traditionen med månggifte lyftes fram för att bevisa muslimers förvridna begär, och tendentiösa tolkningar av Muhammeds liv användes för att bevisa att islam både tillät och uppmuntrade incest, pedofili, och otukt med djur.
Den kristna kyrkan präglade en bild av profeten Muhammed, och muslimer i allmänhet, som sexgalna våldsmän. Den bilden övertogs oförändrad av Europas sekulära författare och under det osmanska rikets sönderfall och den europeiska koloniala erövringen av muslimska områden under 17- och 1800-talet uppstod den riktning inom konst och litteratur som kallas ”Orientalism”. Det är inte ett geografiskt begrepp, utan handlar om hur en föreställning om och bild av arabiska och muslimska kulturer formas i Europa för att motivera och försvara en europeisk överhöghet. ”Orienten” var en plats fylld av brutala despoter, materiellt överflöd, sexuella utsvävningar, bisarra och barbariska sedvänjor och religioner, onormala begär och grymhet. ”Orienten” framställdes alltså som Europas absoluta motsats, och ”orientalen” var allt som ”europén” inte var. Medan ”europén” var civiliserad, god, normal och demokratisk, var ”orientalen” primitiv, grym, abnorm och tyrannisk.
Den stereotypa ”shejken” i västerländsk populärkultur är en liderlig och pervers despot och tyrann som lustar efter ”vita” kvinnor som han rövar bort och fyller sitt harem med. Gestalten skapades redan under 1700-talet, men populariseras ytterligare av 1800-talets orientalistiska tradition inom konst och litteratur.
1919 skrev den brittiska författaren Edith Hull romanen Shejken som var den första delen i en lång serie populära böcker med orientalistiskt motiv. Romanen filmatiserades 1921 med Rudolp Valentino i rollen som den barbariska ”shejken” som rövar bort en europeisk kvinna och våldför sig på henne. Sakta men säkert lyckas hjältinnan vinna hans hjärta genom att använda sitt överlägsna förnuft, och civilisera honom. Hulls roman la grunden för den fortfarande populära ”shejkromanen”, men motivet förekommer i en mängd andra böcker och filmer ännu idag.
Bilder från vänster till höger; studiofoto kallat Harem från 1919, och filmruta ur stumfilmen Shejken baserad på Hulls bok från 1921.
Till vänster, bild ur filmen Angelique och sultanen från 1968, baserad på en storsäljande bok. Till höger, prinsessan Leia i kedjor och stereotyp ”haremskostym” som slav hos skurken Jabba the Hutt i filmen Return of the Jedi, från 1983.
Under hela 1900-talet och fortfarande idag översvämmas populärkulturen av haremsfantasier i filmer, böcker och reklam. Populärkulturens ”harem” har blivit en fantiserad plats där en rad stereotypa bilder av ”Orienten” och ”araben” som barbariska och hotfulla sammanstrålar, samtidigt som den tillhandahåller pornografiska bilder av nakna kvinnor och lössläppt sexualitet för västerländsk konsumtion.
Västerländska haremsfantasier fyller en rent pornografisk funktion, men inom populärkulturen projiceras den ”onaturliga” sexualiteten på ”de Andra” i form av stereotypa ”araber”, ”sheiker”, ”orientaler” eller ”muslimer” som framställs som perversa barbarer.
Till vänster, den amerikanska porrtidningen Harem från 1968 som har undertiteln ”tidning för sheiker”.
Till höger, affisch för den amerikanska filmen Son of Sinbad från 1955, löst baserad på fransmannens Antoine Gallands bok Tusen och en natt från 1704. Bildtexten lyder ”Kvinnorna, syndfullheten…Sinbads värld”. I filmen medverkade hela 127 kvinnor, och affischens överflöd av naket kvinnohull påminner om konstnären Ingres målning De turkiska baden som gjordes hundra år tidigare.
”Veils, Harems & Belly dancers”. Reclaiming Identity: Dismantling Arab Stereotypes. Arab American National Museum (AANM).
Hollywood Harems. Utdrag ur filmen. Regi: Tania Kamal-Eldin. Women Make Movies, 1999.
Hollywood Harems. Databasinformation. Regi: Tania Kamal-Eldin. Women Make Movies, 1999.
Orientalism. Edward Said, 1993.
Ladda ner artikel som PDF Skriv ut
Detta är utskriftsversionen av en artikel från Kunskapsbanken Bilders makt. Onlineversionen, som innehåller länkar till relaterat material, hittar du på http://bildersmakt.se/den-vasterlandska-fantasin-om-harem.
Nyfiken på allt?
Slumpa artikelDe som försvarar stereotypa bilder tycks ofta bara se och känna till just den bild de försvarar – och se den bilden som unik, medan de som känner igen stereotyperna ser repetitionen av samma bilder om och om igen genom historien och i samtiden.
Kunskapsbanken Bilders Makt drivs av Mångkulturellt centrum som en kunskapspilot inom Unesco LUCS. Med stöd av Postkodlotteriets kulturstiftelse.
Nyfiken på allt?
Slumpa artikel